om oss

Målet med vår kyrka är att människor ska få höra om Jesus.

Vi är en skön blandning av människor av alla åldrar, olika bakgrunder och kulturer. Vår längtan är att flera ska hitta hem till oss och förstå att Jesus vill ha gemenskap med alla och att vi behöver varandra.

Alla är välkomna! Du som aldrig har varit i kyrkan är extra välkommen.

Vi är en del av Pingströrelsen, en av Sveriges största frikyrkorörelser.

Läs mer om Pingströrelsen här.

En grupp människor på estraden i Pingstkyrkan Skillingaryd som ler och skrattar tillsammans.
Prev Next

Redan 1926 började man att hålla möten i Skillingaryd. I början hade man ingen egen lokal utan man hyrde IOGT/NTO-lokalen.

1931 blev gruppen i Skillingaryd en utpost till Taborförsamlingen i Vaggeryd.

1939 tog man steget att börja bygga en egen lokal på Tofterydsvägen, eller som den i folkmun kallades; Kaffegatan.

1945 blev man en egen församling och än idag så ligger kyrkan på Kaffegatan 23.

angel lind

Jag har spenderat mina tonårs-år i Pingstkyrkan i Skillingaryd. Jag är kristen för att det inte finns en enda bra anledning att tro på något annat än Bibeln. Gud har övertygat mig på alla plan, vetenskapligt och andligt, i mitt förstånd och i mitt hjärta att Jesus verkligen är vägen, sanningen och livet. Jag döptes i denna kyrka och här känner jag mig hemma, både teologiskt och med människorna.

 

carine johansson

Jag har så länge jag kan minnas varit kristen. Jag är född och uppväxt i en kristen familj och att be till Gud har varit en naturlig del av mitt liv. Det finns en sångstrof som lyder: ”Genom allt, genom allt, jag lärt mig tro på Jesus, jag lärt mig tro på Gud.” Denna vers tycker jag beskriver min upplevelse av livet med Gud och bönens möjligheter. Jag tror att alla kan få möta det som är tufft under livet. Jag och min familj har inte heller varit förskonade. Min pappa dog när han var 53 år. Ett av mina barn dog 6 veckor gammalt. Ett barnbarn dog strax före förlossningen. Jag har inga svar på varför, men igenom allt har jag sett Guds kärleksfulla omsorg. Jag upplever att Gud har varit som en bra Far för mig. Där har jag kunnat komma både när jag har varit ledsen och när jag varit glad, skällt på Honom ena stunden för att nästa uppleva fadersfamnen.

Jag är så tacksam för att Gud varit med som han har varit. Vilket rikt och spännande liv han har gett mig. Trots sorger och problem så är jag tacksam för allt det fina i livet. För mig är det naturligt att dela livet med andra. Därför har församlingen och den gemenskap vi upplever där varit en viktig del av mitt liv. Där har jag vänner som jag kan prata och be tillsammans med. Där hjälps vi åt och bidrar var och en med det man kan. Församlingen består av helt vanliga mänskor, människor som har fel och brister men också många underbara sidor. Gemensamt för oss alla är JESUS, han är vårt centrum och han hjälper oss genom allt.

 

benjamin enell

Tro är viktigt i mitt liv. Tron på Gud ger mig trygghet och lugn när det är oroligt eller stressigt runtomkring och jag upplever att jag har ett värde som inte är baserat på en prestation. Min tro ger mig även syfte, mening och riktning i livet.

GUD – Gud är en men möter oss i tre personer: Fadern som är skaparen, sonen Jesus som är frälsaren och den helige Anden som är hjälparen.

GUD FADERN – Fadern som visar att Gud är vår och hela universums skapare men också vår pappa som älskar och tar hand om sina barn.

GUD SONEN – Vi tror att Jesus Kristus är Guds son. Jesus kom till denna jord för att visa oss vem Gud är och för att dö för vår skull utifrån den synd vi hade gjort. Jesus dog för vår skull men han uppstod också från de döda. Jesus hade inte gjort någon synd därför kunde han besegra synden och dödens grepp över människorna. Alla som tror på att Jesus Kristus dog på korset och att han uppstod för våra synder får förlåtelse för sina synder och får ett evigt liv.

GUD DEN HELIGE ANDE – Vi tror att Gud har gett den som tror på Jesus sin helige Ande. Den helige Ande kallas även Hjälparen. Han är alltid närvarande i varje kristen människas liv. Den helige Ande är en gåva som varje kristen får ta emot och han är också vår lärare. Vi tror att vi kan göra särskilda upplevelser tillsammans med den helige Ande. Vi kallar det för andedop eller andeuppfyllelse. Här kan den kristne få uppleva hur Anden ger andliga gåvor: tungotal, vishet, kunskap, bön för sjuka så att de blir friska, tro med mera.

MÄNNISKAN – Alla vi människor är älskade av Gud och skapade till hans avbild. Vi har alla samma värde.

FRÄLSNING – Enligt bibeln så har vi alla syndat mot Gud. Denna synd skiljer oss från Gud.

Vi behöver bli frälsta, förlåtna och det kan vi bli genom det Jesus har gjort för oss på Golgata. Det vi behöver göra är att ta emot det som Jesus har gjort för oss och det gör vi genom att tro på Jesus.

KRISTET LIV – ATT FÖLJA JESUS – Har vi sagt ja till att tro på Jesus så är vi Jesu lärjungar. Att vara Jesu lärjunge handlar om att tro på Jesus och följa honom som sin Herre. Ett spännande liv där gemenskapen med Gud leder oss till att förstå vem jag är, bli hel som människa men också en daglig relation med Jesus. Att följa Jesus är inte alltid enkelt, vi misslyckas men där kommer den helige Ande in och hjälper oss. Den helige Ande hjälper oss att leva i Guds vilja.

DOPET – När människor har kommit till tro på Jesus så säger bibeln att de ska döpa sig i Faderns, Sonens och den helige Andes namn. Dopet är en bekräftelse att Jesus är Herre i den troendes liv. Vi praktiserar dop genom nedsänkning.

NATTVARDEN – Vi firar Herrens Heliga nattvard regelbundet. De som tror på Jesus är välkomna att ta del av nattvarden. Genom att ta del av brödet och vinet visar vi en delaktighet i Kristus och en delaktighet med alla de troende utöver hela världen.

FÖRSAMLINGEN – Församlingen är där de kristna kommer tillsammans, delar gemenskapen, växer som kristna och utmanas i sin tro. I församlingen finns vi för varandra, hjälper och stöttar varandra. Uppdraget vi har fått som församling är att flera ska förstå att Jesus älskar alla människor och vill att de ska bli Jesu lärjungar.

Att vara lärjunge är en livslång process där målet är att bli mer lik Jesus.

BIBELN – GUDS ORD – Vi tror att bibeln är Guds inspirerade ord. Bibeln beskriver vem Gud är men också vilka vi människor är. Vi anser att Guds ord är absolut sant, varaktigt och oföränderligt.

TIDENS SLUT – Vi tror att en dag så ska Jesus komma tillbaka till jorden och upprätta Guds rike. Vi tror att de som tror på Jesus har ett evigt liv. Vi tror på de dödas uppståndelse och att alla människor ska stå inför Gud och göra räkenskap för sina liv.

Den här hemsidan använder kakor. Genom att fortsätta accepterar du vår användning av kakor.